Sfaturi practice

Cea mai bună soluţie este să acţionaţi pas cu pas şi să aveţi o atitudine pozitivă. Modificarea stilului de viaţă, antrenarea vezicii, profilaxia – toate aceste metode sunt foarte utile pentru dumneavoastră în acceptarea incontinenţei.

Cu ce trebuie să încep?

Beţi cât de multe lichide aveţi nevoie


Organismul are nevoie zilnic de o cantitate optimă de lichide
, pentru a funcţiona corect – aceasta regulă este valabilă şi pentru persoanele cu incontinenţă. În funcţie de vârstă, gen, temperatura ambientală sau intensitatea activităţilor fizice zilnice, volumul necesar de lichide variază, important este să consumaţi câte lichide vă cere organismul.

De reţinut:

  • O persoană adultă trebuie să consume zilnic aproximativ între 1,5 şi 2 litri de lichide. În perioadele foarte călduroase, volumul de lichide consumat trebuie să fie mai mare.
  • Consumarea unui volum optim de lichide ajută rinichii să funcţioneze corect.
  • Respectaţi mereu regula: beau lichide când este necesar şi când îmi cere organismul.
  • Pentru a vă potoli setea alegeţi lichidele fără calorii goale – apă plată sau minerală, ceai de plante sau de fructe, cafea de cicoare sau lapte degresat.

Observaţie: unele ceaiuri din plante (cum ar fi ceaiul de urzică) şi unele fructe (de ex. pepenele şi cireşele) au efect diuretic.

Limitarea volumului de lichide consumat pentru a diminua incontinenţa are, de fapt, efect invers. Diureza se va reduce, însă va fi diminuat şi volumul funcţional al vezicii urinare, ce poate duce la poliurie (creşterea frecvenţei urinării). Asta înseamnă că veţi simţi nevoia urgentă de a urina mai des, chiar dacă vezica nu este plină.

Un volum prea mic de lichid consumat poate duce la deshidratare, periculoasă în special pentru persoanele in vârstă şi pentru copii.

Primele semne ale deshidratării sunt:

  • sete accentuată,
  • senzaţia de gură uscată,
  • pierdere în greutate,
  • oboseală.

Ulterior mai pot apărea alte simptome cum ar fi: pierderea graduală a energiei şi tulburări psihomotorii. Deshidratarea reprezintă o ameninţare mare pentru sănătate.

Urmaţi un regim alimentar echilibrat, care vă asigură un tranzit intenstinal normal


O dietă echilibrată ce oferă corpului toţi nutrienţii necesari, vă ajută să aveţi o stare bună de spirit şi să evitaţi bolile digestive. Constipaţia frecventă, cauzată de o dietă necorespunzătoare, poate duce la forţarea terminaţiei tractului digestiv şi, în consecinţă, masa grea de materii fecale din intestine apasă vezica urinară, reducându-i din volum şi iritând pereţii. În plus, această masă poate apăsa şi pe uretră împiedicând golirea vezicii, care se umple în exces şi duce la apariţia incontinenţei de „prea plin”.

Câteva reguli pentru o dietă sănătoasă:

  • Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei – oferă energie pentru întreaga zi. Acesta trebuie să acopere aproximativ 1/4 din necesarul zilnic de calorii.
  • Cina trebuie să fie uşor digerabilă – un stomac prea plin va tulbura somnul.
  • Dacă aveţi o dietă specială, urmaţi cu stricteţe sfatul medicului / nutriţionistului.
  • Mâncaţi încet – mâncatul pe fugă nu este sănătos.
  • Regimul alimentar trebuie să fie variat – nu uitaţi că pentru a funcţiona corect, organismul are nevoie şi de carbohidraţi, grăsimi şi alţi nutrienţi.
  • Consumaţi multe fructe şi legume – acestea sunt esenţiale pentru o alimentaţie sănătoasă, deoarece sunt bogate în vitamine, minerale şi fibre.
  • Consumaţi cu moderaţie alimentele picante şi grele – problema digerării acestor produse poate fi mult mai mare decât plăcerea de a le mânca.
  • Reduceţi consumul de sare – sarea reţine apa în corp – şi astfel se produc umflături ale ţesuturilor (edem).
  • Evitaţi caloriile goale (din dulciuri, cipsuri sau alte alimente de tip fast-food) – organismul vostru nu va beneficia de nutrienţii necesari, însă excesul de calorii se transformă în grăsimi.
  • Evitaţi mesele bogate şi alimentele grase – cele mai sănătoase sunt mesele uşoare, servite în mod regulat de 4-5 ori pe zi.
  • Evitaţi să mâncaţi foarte mult – excesele pot duce la indigestii.
  • Reduceţi gustările dintre mese – pot duce la creşterea în greutate.

Tineţi greutatea sub control

Supraponderabilitatea reprezintă una dintre cauzele apariţiei incontinenţei urinare. Grăsimea în exces din zona abdominală duce la slăbirea muşchilor pelvieni şi exercită presiune asupra organelor interne, inclusiv asupra vezicii. Pentru a evita astfel de probleme trebuie să scăpaţi de kilogramele în plus.

Pierderea în greutate este o sarcină dificilă, însă nu imposibilă. Cea mai sănătoasă metodă este să slăbiţi gradual, cu ajutorul unei diete echilibrate, combinate cu exerciţii fizice regulate. Pentru personele care din motive de sănătate nu pot face exerciţii, se recomandă alte tipuri de activităţi fizice, cum ar fi plimbările în aer liber, care au un efect benefic asupra stării psihice.

Schimbarea stilului de viaţă şi reamenajarea locuinţei

Accesul facil la toaletă este unul din cei mai importanţi factori în asigurarea unui sentiment de confort fizic şi psihic persoanelor cu probleme de incontinenţă. Ajustarea locuinţei este foarte importantă în special în cazul persoanelor cu mobilitate limitată. Faptul că pot ajunge repede la toaletă poate reduce numărul episoadelor de incontinenţă deoarece nu mai exista factorul de stres.

Alte sfaturi utile

  • Alegeţi haine uşor de dezbrăcat–pantalonii cu nasturi nu sunt practici astfel pregătirile pentru a urina nu vor dura foarte mult.
  • Asiguraţi-vă că aveţi drumul liber spre toaletă – ocolirea obstacolelor cum ar fi mobila, vă vor încetini.
  • Ar trebui să aveţi o toaletă portabilă lângă pat, dacă reamenajarea spaţiului nu este posibilă şi vă este teamă că nu veţi ajunge la toaletă în timp util. Este foarte practică, în special pe timpul nopţii.

Importanţa prevenirii

Igiena zilnică corespunzătoare este foarte importantă pentru prevenirea infecţiilor tractului urinar sau a iritaţiilor pielii. Pielea persoanelor cu incontinenţă şi în special a celor imobilizate este predispusă la apariţia infecţiilor, deoarece este expusă constant la acţiunea factorilor iritanţi, cum ar fi urina. Din acest motiv igiena este foarte importantă.

Nu uitaţi:

  • Este foarte important să schimbaţi produsul absorbant la timp.
  • Curătaţi delicat pielea de fiecare dată când schimbaţi produsul absorbant. Se recomandă folosirea spumei, sau a altor produse speciale de curăţare, ce nu necesită utilizarea apei.
  • După curăţare, se recomandă utilizarea cremelor speciale, care protejează pielea împotriva acţiunii factorilor iritanţi.

Aflaţi mai multe despre îngrijire şi igiena aici.